Science

Wednesday, April 7, 2010

97,5 percent ľudí nedokáže robiť správne dve činnosti naraz.
by Milota Sidorova


Hovorí sa, že ženy dokážu robiť dve veci naraz. Muži vraj nie. Evolúcia? Je isté, že ženy vždy museli manažovať domovy a chod rodín. Mužské úlohy boli z tohto pohľadu menej náročné. Zdá sa, že dnes už zvládanie rozličných činností v rovnakom čase prestáva byť záležitosťou pohlavia.Naša doba sa zrýchľuje, sme nútení zvládať väčšie množstvo úloh, prijímať a spracovávať väčšie množstvo informáci&! #237;. Len tak pre zaujímavosť, priemerne inteligentný človek denne prijme viac impulzov ako stredoveký človek za celý život. Istým spôsobom sme zvýšili svoje šance, robiť viacero vecí, veď čo je natom, počúvať hudbu a rozprávať, telefonovať a jazdiť autom alebo nakupovať? To zvládne každý. Ale ako? Vedecké výskumy dokazujú, že až 97,5 percent z nás nedokáže robiť dve činnosti správne alebo na vykonanie oboch činností treba viac času. James Watson a David Strayer, psychológovia z Utahskej univerzity prednedávnom testovali 200 mladistvých. Skupina musela telefonovať a riadiť auto. Pokus sa zopakoval, avšak činnosti sa diali osobitne. Výsledok - 97,5 percent počas telefonovania neriadila auto bezpečne - len malý! ; detail, na jazdnú príhodu reagovali respondenti a&! #382; s 20 percentným zdržaním v porovnaní s bežnou jazdou. Jedinci, ktorí spadajú do kategórie "supertaskers" boli schopní riadiť rovnako pohotovo, niektorí dokonca zvýšili svoj výkon. Vedci tvrdia, že títo jedinci sú schopní pružnejšie regovať na okolie a eliminovať nežiaduce ruchy, prípadne vnemy. Kľúčom k úspechu multitaskingu sú však gény, prostredie, v ktorom jedinec vyrastá a schopnosť učiť sa. Vedci tiež tvrdia, že pokiaľ jedinec činnosť ovláda podvedome, jeho výkon sa druhou činnosťou nezníži. Toto mi pripomína moje prvé koncertné vystúpenia. V momente, keď som sa posadila za klavír, položila prsty na klaviatúru, prestala som si pamätať. Nevedela som, ako začať. Tréma a nedostatok ! 69;asu. Moja pamäť zabudla. Nezahrala som. Avšak keď som cvičila poriadne, ak som nacvičila moje telo, nie moju myseľ, moje prsty samé našli cestu. To som sa nestačila čudovať, ako je možné, že hrám ten akord, ako pokračuje ten ďalší. Získať pamäť tela alebo podvedomý reflex chce veľa cviku. A vedci skúmajú, koľko a akých cvikov treba vynaložiť v detskom veku, aby sme boli v dospelosti prirodzene "schopnejší". To, že nás naše deti v istých spektrách života predbehnú je isté. Otázkou je, ako si naša nervová sústava vynahradí zvýšenú aktivitu počas multitaskingu.

related story (sgx16945): http://news.yahoo.com/s/time/20100406/hl_time/08599197752300...
by Milota Sidorova
for Cantell TV (http://cantell.tv)

Cantell TV is the fastest growing provider of digital broadcasting coupled with telecommunications, allowing people to easily control, view, upload and share digital content through proprietary interface coupled with free phone calls. Cantell TV is committed to delivering infinite choices to your world of entertainment at the tip of your fingers.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home